Varför jag har ett fåtal relationer (oavsett relation)

En pusselbit är att jag ofta har svårt för att hitta individer jag står ut med, tolererar och accepterar i längden.
 
Jag har många och höga krav både på mig själv och andra. Tyvärr har jag svårt att utreda och sätta ord på allt, samt är rigid (omedgörlig/kompromisslös) i dessa krav.
 
Visst, jag kan sänka kraven och även lura mig själv att jag är mer accepterande än det jag är inom en viss tidsperiod - men i slutändan får jag nog, vaknar upp ur perioden där allt är nytt och spänande, "förälskelsefasen" eller "illusion-fasen".
 
Denna rigidhet är kopplat till min autism, därför jag är oflexibel, oanpassningsbar eller oförändelig och inte kan lätta på mina krav.
Många autistiska peroner, även personer med andra diagnoser eller ingen diagnos alls, har liknande "problematik" som mig och då vanligt att de föredrar att inte spendera tid och energi på sociala relationer.
 
Även om jag verkar dra autism-kortet ofta så vet jag att långt ifrån allt med autism stämmer in på mig.
I samband med att jag fick min autismdiagnos så gick jag en informationsutbildning om autism samt så har jag läst om autism på olika hemsidor, forum etc.
Så jag är väl införstådd i att autism är ett brett begrepp, ett samlingsnamn/paraplybegrepp för en mängd olika probematik och kännetecken.
 
Ibland (ofta för min del) så funkar man helt enkelt inte med vissa personer oavsett relation, oberoende av om man har någon diagnos eller ej. Relationer och personkemi är ömtåligt och komplicerat!
 
Det är skillnad mellan att ge upp, och veta när man fått nog/bör sluta.
I huvudet på Kexet | Bikt, Budskap, Insikt, Inställning/Attityd, Känslor, Redogörande, Sjukdom, Självkännedom, Tankar, Upplysning | |
Upp