En otränad eller avsaknad av Empati/Sociocentrism?

»Empati är din förmåga att förstå varför en annan person tänker eller känner som hon gör i en given situation. En vältränad empati gör det möjligt för dig att se världen mer som den är utan att döma andras sätt att tänka och vara. En viktig insikt är att empati inte betyder att du för den sakens skull tänker eller känner likadant.«
(Johannes Hansen)
 
"Sociocentrism innebär att vi kan se på någonting ur andras synvinkel och framförallt kan vi förstå att andra kan känna på ett annat sätt än vad vi själva känner." [Källa]
 
 
Jag behöver känna mig förstådd först innan jag har en mottagarplats för andras upplevelse & kan ge andra empati.
 
Jag behöver först förstå vad jag behöver för att förstå att andra kanske behöver samma också.
 
Men bara för att jag har en viss förståelse för någonting betyder det inte att jag accepterar & tolererar det.
Naturligtvis kan det funka så för andra också.
Denna faktor gör det omöjligt för mig att vara kompatibel & förenlig med andra människor (långsiktigt).
 
& det är denna komponent som jag alltid får uppleva mycket ofta, som blir bekräftad & styrkt gång på gång.
 
'Personer med autism har i varierande grad svårigheter att snabbt och intuitivt förstå hur andra tänker och känner. Denna förmåga brukar kallas mentalisering, eller Theory of Mind.'
(Källa; Autism: Relationer och sexualitet, Gunilla Gerland)
Blottning | Autism, Bikt, Budskap, Insikt, Inställning/Attityd, Känslor, Redogörande, Självkännedom, Tankar, Upplysning | |
Upp