Hög affekt vid åsiktsskiljaktighet

Har du någon gång reflektterat över att HUR Du uttrycker dig i tal & skrift påverkar andra människor? Att de blir sårade eller provocerade till exempel.
 
Att förså att vi alla är olika, men att i både tal & skrift använda generella uttryck så som "alla" & "ingen".
Det är en dubbelmoral. 🤯🤬
 
Som autistisk är min språkförståelse väldigt bokstavlig, & att du ger mig förklaringar i allmänna termer provocerr mig (som fan), eftersom du då inte ger mig intryck av att du förstår att vi är olika/är inga kopior av varandra/det finns funktionsvariationer.
 
Så då kan det uppfattas som att jag triggas väldigt av andras åsikter.
 
(Små tjafs & stora bråk har & är ofta väldigt traumatiska för mig - vilket har att göra med att jag som autistisk har sämre kontakt mellan den "känslomässiga hjärnan" & den "logiska hjärnan"; & är då markant sämre kapabel att med viljan styra hur stor eller liten plats känslor får ta. & känslor skapar beteende.)
 
 
Alltså:
När du i kommunikation med mig använder dig av allmänna ord som drar alla över en kam/kant ger du mig ingen uppfatting av att du förstår att vi alla har våra inviduella skillnader.
Om du istället använder "" eller "många" ger du mig känslan av att du förstår att vi alla är & fungerar olika.
Eller resonerar utifrån dig personligen med "Jag-budskap".
 
Så snälla bli medveten & tänk till!
Då min språkförståelse är väldigt bokstavlig så är det viktigt i kommunikationen med mig hur du väljer att uttrycka dig.
Jag baserar väldigt mycket min uppfattning om vem du är samt vad du förstår av de formuleringar du väljer!
 
Så även om du har uttryckt till mig vid ett eller flera tidigare tillfällen att du har förstålse för olikheter, eller vad det nu handlar om så är det inget jag kan "ha i bakhuvudet" &/eller ha det underförstått!
Varje situation är unik!
 
Det är alltså nödvändigt att du i varje ny situation utifrån din bästa förmåga just då formulerar allt du förstår på något finstilt sätt; annars förstår inte jag att du förstår just då vid det ögonblicket!
 
Jag övar mig också i det här att förmedla det jag förstår på ett finstilt sätt i varje situation, & som för det flesa så kanske förutsättningarna inte alltid finns där alla gånger.
Samt är medveten om att vi kan tolka samma situation olika, vilket är oftare en nackdel än en fördel om du vill ha en fungerande relation med mig eftersom jag behöver känna vi är mer likasinnade än olika för att ha personkemi. My way or the highway, tyvärr!
 
 
Professionellt är jag duktigare på att dölja ("masking"; maskera sin autism) detta autism-drag, även om det tar mer energi av mig än att det ger; så gör jag det för ekonomins skull!
 
ℹ️ ⚠️
Blottning | Autism, Bikt, Fakta, Insikt, Inställning/Attityd, Känslor, Redogörande, Självkännedom, Tankar, Upplysning | |
Upp