Kommunikation med föräldrar

»𝙸𝚗𝚐𝚎𝚗 𝚙𝚛𝚊𝚝𝚊𝚛 𝚙å 𝚎𝚡𝚊𝚔𝚝 𝚜𝚊𝚖𝚖𝚊 𝚜ä𝚝𝚝 𝚖𝚎𝚍 𝚜𝚒𝚗𝚊 𝚔𝚘𝚕𝚕𝚎𝚐𝚘𝚛 𝚎𝚕𝚕𝚎𝚛 𝚜𝚝𝚞𝚍𝚒𝚎𝚔𝚘𝚖𝚙𝚒𝚜𝚊𝚛 𝚜𝚘𝚖 𝚖𝚎𝚍 𝚜𝚒𝚗 𝚙𝚊𝚛𝚝𝚗𝚎𝚛, 𝚏ö𝚛ä𝚕𝚍𝚛𝚊𝚛 𝚎𝚕𝚕𝚎𝚛 𝚋𝚊𝚛𝚗.«
Skriver Katarina A.Sörngård i sin bok 𝐴𝑢𝑡𝑖𝑠𝑚 𝐻𝑎𝑛𝑑𝑏𝑜𝑘𝑒𝑛.
 
 
Upprörd
Det väcker en sådan besvikelse & raseri, frustration & oförlåtelse hos mig att läsa det.
Att mina skruttiga föräldrar inte hade/har förmåga att bemöta & behandla mig med den förståelse & överseende, respekt & hänsyn jag behövt/behöver.
Att när jag satt gränser gentemot dem har de sällan haft tolerans eller förmåga att verkligen lyssna, istället har de ofta fultolkat det jag sagt eller visat i kroppsspråk, ansett att jag bara "kastat skit" på dem eller det jag förmedlar är trams; kört över mig totalt & hävda att de vet bättre än mig vad jag behöver & inte.
 
Detta är för mig fullständigt & fullkomligt oacceptabelt. Tolererar 𝘪𝘯𝘵𝘦 den attityden från någon!
 
 
Bättre attityd mot andra
Att de då behandlar & bemöter andra med mycket större respekt & tolerans än sin egen autistiska förstfödde dotter är för mig helt patologiskt absurt, samt helt oförlåtligt!
 
Visst jag har i vissa lägen & situationer kunnat vara mer tydlig eller uttryckt mig på ett annat sätt, men då har det gått över till incest för mig. En emotionell/känslomässig incest.
  & jag har faktiskt ett X antal gånger gått över min egen gräns om vad som känns bra för mig att delge från mitt allra innersta till dem, men sällan har det känns bra efteråt, samt inte landat på ett bra sätt hos dem; de har oftast reagerat med ilska & oförstående; skuld- & skambelagt mig.
 
 
Rak, tydlig & ärlighet
ᴊᴀɢ ᴋᴀɴ ɪɴᴛᴇ ʟɪɴᴅᴀ ɪɴ ᴅᴇᴛ ᴊᴀɢ ᴋäɴɴᴇʀ & ᴜᴘᴘʟᴇᴠᴇʀ, ᴛʏᴄᴋᴇʀ ᴇʟʟᴇʀ ᴛäɴᴋᴇʀ ɪ ʙᴏᴍᴜʟʟ; ғöʀ ᴅå ᴋäɴɴᴇʀ ᴊᴀɢ ᴀᴛᴛ ᴊᴀɢ ɪɴᴛᴇ äʀ äʀʟɪɢ, ɪɴᴛᴇ ғöʀᴍᴇᴅʟᴀʀ ᴍɪɴ sᴀɴɴɪɴɢ.
   Jag har en mycket liten förståelse för att det jag förmedlar & uttrycker just då kan vara på något vis kränkande för de/den andre - eftersom vi alla är så olika som person, period i livet, dagsform osv; då blir det lätt disbyt/konflikt uppstår. Speciellt när en autists kommunikationsstil är mer rak, ärlig samt övertydlig, eller i vissa fall tvärtom.
 
 
 ◦•●◉✿   ✿◉●•◦
Autism/NPF, I huvudet på Kexet | Autism, Bikt, Budskap, Fakta, Insikt, Inställning/Attityd, Känslor, Redogörande, Självkännedom, Tankar, Upplysning | |
Upp