Det här med kommunikation igen

Enligt Tony Attwood som är en engelsk psykolog bosatt i Australien som har skrivit många böcker om Aspergers syndrom (Autism): är personer med autism mycket bättre på att uttrycka sina starka känslor i skrift än muntligt.
 
 
Känner med Paula Tilli
»Många har blivit galna på mig när jag mejlat dem och berättat varför jag är besviken på deras beteende och undrat varför jag inte kan ta det ansikte mot ansikte. Och då har jag varit oförstående till varför det är så viktigt ta konflikter ansikte mot ansikte. Är det inte bättre att göra det skriftligt? Jag ser många fördelar med det. Då hinner man sätta sig ner och fundera på hur man ska uttrycka sig så man inte råkar säga ogenomtänkta saker. Den andra personen har också chansen att läsa mejlet om och om igen vilket enligt mig är viktigt för jag skulle i alla fall lätt kunna glömma bort vad jag hört om någon sagt det till mig bara en gång. Dessutom kan man lätt feltolka varandras röstläge och kroppspråk när man tar sådant muntligt. Om jag blev lämnad av en pojkvän, skulle jag föredra att han av ovanstående anledningar gjorde det skriftligt, medan andra människor ser det som respektlöst. Så olika vi tänker!« skriver Paula Tilli i ett blogginlägg från 4 mars 2014.
Jag kan relatera!
 
 
Det är ett problem
Det stora felet i konflikter är att folk får panik & känner ett måste att reda ut & göra allt bra igen direkt, de klarar inte av obehagskänslorna av att något, eller relationen med någon, inte är det bästa möjliga; därför tillåter inte andra att få sitt andrum för att verkligen lugna ned sig samt tid att reflektera. Eller så blir de alldeles för provocerad/arg/ilsken/rasande/irriterad/frustrerad själva & känner i sin egen kränkthet & otillräcklighet att de behöver attackera & skjuta ned tillbaka.
Så då blir det bara ännu värre, mycket ofta till total katastrof(!).
 
Jag påstår inte att jag är bättre själv, jag är ingen perfekt människa!
 
 
Bestående svårighet
Muntlig kommunikation har alltid & kommer alltid att var en av mina störta svårigheter/problem.
Det är viktigt för mig att bli begripen, tolkad & förstådd på rätt sätt eftersom det är så otroligt ovanligt!
 
Ofta när jag upplever att jag inte blir förstådd, kan jag plötsligt bli väldigt arg & upprörd, eller börja gråta. Det händer speciellt i situationer då jag känner att jag inte blivit förstådd trots att jag försökt förklara, eller varit mycket tydlig.
 
 
Anledningar varför jag ignorerar andra eller inte svarar direkt:
• Jag hittar inte ord/formuleringar/uttryck för att förklara mig just nu; jag kan ofta sakna "svar på tal" & behöver mycket tid för att processa info jag nyligen fått samt arbeta fram ett svar.
• Man har gett mig en fråga, eller flera frågor, jag omöjligt kan svara på.
• Jag känner mig förolämpad/kränkt av hur man valde att bete sig, uttrycka & formulera sig till mig så är inte kapabel att vara resonabel, lugn & ha god ton.
• Jag mår dåligt, är stressad & är inte kapabel att vara resonabel, lugn & ha god ton.
• Angelägenheten är om något jag inte är intresserad av, inte reflekterar över & inte kan/vill ge mina synpunkter på.
• Jag upplever att man bemöter mig dåligt & vill inte uppmuntra den dåliga attityden eller beteendet genom att engagera mig i & ge uppmärksamhet.
• Jag är inte intresserad av en relation med människan & känner att jag inte vill slösa min tid & energi.
• Jag är helt enkelt upptagen t.ex. på jobb, praktik eller annat & svarar när jag har tid & om jag vill/har lust.
• Jag har stängt av aviseringar & får ingen notis om att någon skickat ett meddelande till mig på något sätt.
 
 
Alexitymi...
...innebär att en person har svårt att identifiera & beskriva egna samt andras känslor.
Alexitymi är en dysfunktion i det psykiska fungerandet som kännetecknas av problem med att mentalt representera + finna ord för sina känslor.
Detta har jag drag av!
 
 
När andra inte ger mig tid
När någon begär av mig att jag ska förklara mig, & jag har svårt att formulera mig, gör det att jag blir ställd samt kommer i underläge.
Att då inte ge mig masor av tid för att lugna ned mig & reflektera för att arbeta fram ett svar känns för mig mycket orättvist!
 
Jag har en mycket märkbar låg tolerans för stress; att regelbundet uppleva som jag gör att jag väldigt sällan blir förstådd, begripen & tolkad på rätt sätt, samt har stora svårigheter med att förklara mig, speciellt det som jag känner är självklart, är för mig ofta enormt stressande.
Jag förstår inte varför andra är tvungna att förstå eller kräver av mig att jag behöver ge förklaring till allt för att få de anpassningar, respekt, tolerans & annat jag behöver!
Jag förstår att ju mer detaljerad man är i sina förklaringar om det man behöver hjälp & stöd i ju större chans är det att få det. Men jag kan ju inte.
 
Så därför kan jag få en för stor mängd av okontrollerbar stress i mig när jag känner att jag inte blir förstådd eller möter på en situation som jag bedömer att här behövs det en förklaring jag inte har arbetat fram än, eller att jag redan har förklarat mer än 2 gånger på mer än 2 olika vis till samma person & att jag inte kan göra mig förstådd eller markera stopp/nej/sluta så då visar sig denna frustration & error (stressreaktion) hos mig, som för personen eller personerna i närheten som; ”onödig” & ”ologisk” ilska/raseri; utbrott.
 
 
Autistisk = Annorlunda & avvikande
Jag har ett tydligt märkbart annorlunda sätt att känna & uppleva, tycka & vara, därför kan jag ofta ta väldigt illa vid mig av det som normalt anses som hjälpsamt, hövligt, stöttande & liknande, vilket också innebär för mig att jag ofta upplevs som en dålig-elak-hycklande-narcissistisk-genomrutten människa av andra.
Speciellt av min ursprungliga kärnfamilj!
 
Jag har aldrig begärt att någon ska ändra på sin personlighet, det jag behöver men sällan upplever att jag får från andra är anpassningar som t.ex. att inte gång på gång leverera vissa kommentarer eller ord till mig, att återkommande inte reagera eller agera på ett visst sätt; utan alltid se till att hålla god ton samt vara lågaffektiv, ha tålamod m.m.
De flesta av oss i viss grad är tvungna att anpassa sig till den person eller personer man befinner sig med för att bli accepterad. & igen har hittils kunnat göra det tillräckligt mycket för att en långvarig relation eller kontakt ska fungera, i alla fall för mig.
 
 
Jag är ingen messias
Jag blir också ofta väldigt irriterad över att behöva bli någons lärare/projektledare/instruktör/handledare/uppfostrare på något sätt till någon,
så att jag då ibland blir/är otydlig, mer antydande eller använder liknelser & metaforer i min kommunikation som då inte förstås eller inte uppfattas på rätt sätt är för mig ett stort talande tecken på att jag & den individen eller de personer inte har personkemi, & inte är ämnade/menade vara del av varandras liv.
Även om det blir orättvist på något sätt för oavsett vem så; nu är det så här jag fungerar & den strategi som fungerar för mig!
 
 
Jag kan inte ändra på att jag är autistisk
Mycket är kopplat till att jag är autistisk då; att ha en autismspektrumdiagnos innebär att autismen dominerar, genomtränger & infiltrerar hela ens personlighet. Skulle man plocka bort autismen så skulle det kännas tomt & inte förstå vilken personlighet man har!
 
Dock vet jag att jag även har drag av Högkänslighet, & det finns dem som hävdar att högkänslighet är en oerkänd form av autism.
 
Jag har läst på mycket & håller mig uppdaterad om Autism. Därför vet jag, samt har insikt om, att jag är min autismspektrumdiagnos - den är nummer 𝙴𝚃𝚃 anledning till den jag är den jag är.
 
Jag är den jag är, & väljer att vara, vill inte eller kan inte någon finna sig i det har jag inga problem att vara helt ensam!
Så tyck inte synd om mig bara för att Du känner att livet vore trist & hopplöst utan fungerande sociala relationer! Mitt sociala behov ser annorlunda ut & känner inte något stort behov av att relationer till någon i familjen eller annan släkt ska fungera bra eller överhuvudtaget.
 
 
Autism & ögonkontakt, blogginlägg skrivet av Paula Tilli 7 juli 2016.
 
8 tips för att kommunicera med autistiska, bloggilägg skrivet av Paula Tilli 3 oktober 2016.
 
╰⊱♥⊱╮ღ꧁   ꧂ღ╭⊱♥≺
Autism/NPF | Autism, Bikt, Fakta, Insikt, Känslor, Redogörande, Självkännedom, Tankar, Upplysning | |
Upp